Lijnzaad

Hoe lijnzaad gebruiken voor gezonde darmen

Zaden zijn populair. Misschien wel even populair als damproblemen vandaag. De helft van de mensen loopt rond met constipatie, darmspasmen, een slechte vertering enzovoort. Wie deze miserie wil voorkomen doet er goed aan om dagelijks zaden te eten, maar dan wel op de goede manier.

Zaden zijn van nature rijk aan vitaminen, mineralen en vezels. Sommige kan je zo eten, zoals zonnebloempitten, pijnboompitten en pompoenzaden. Andere kunnen gemalen of tot olie geperst worden, zoals komijnzaad en sesamzaad. Maar nog anderen komen pas volledig tot hun recht als je ze oplost in water. Deze zaden bevatten naast hun verteerbare voedingsstoffen ook een niet-verteerbare voedingsvezel: slijmstof.

Oplossen in water

Slijmstoffen zijn complexe koolhydraat-ketens die opzwellen als ze in contact komen met water. Het slijm verzacht en beschermt onze slijmvliezen tegen invloeden van buitenaf. In de darmen legt het een beschermlaag waarin goede darmbacteriën zich kunnen ontwikkelen. Daarnaast zorgen slijmstoffen voor volume: ze vullen de darmen, wat de beweging van de darmen stimuleert. Bij kleine hoeveelheden werken slijmstoffen stoppend, bij grote hoeveelheden laxerend.

Planten, en specifiek zaden, die slijmstoffen bevatten zijn dus goed voor ons. Bovendien hebben ze geen bijwerkingen en kan er na verloop van tijd ook geen gewenning optreden. Wat denk je, een vezel die vult, maar niet verteert? Inderdaad, ideaal om uw gewicht op peil te houden!

Lijnzaad bij het ontbijt

Vlaszaad of lijnzaad is een neutraal smakend zaad dat je bij je ontbijt of een tussendoortje kan eten.

Laat een eetlepel gebroken lijnzaad 20 minuten zwellen in koud of lauw water en voeg de pap toe aan yoghurt of fruitsap. Je kan de zaden ook ‘droog’ gebruiken in gebak of muesli, maar het is belangrijk om er genoeg water bij te drinken om verstopping tegen te gaan.

Lijnzaad kan je ook bij warme bereidingen zoals soep doen, maar pas als ze lauw zijn. Slijmstoffen verliezen hun werking als ze te hoog verhit worden!

Laat het smaken!

*De informatie op deze website is louter educatief.
Het gebruik van planten is op eigen risico en vervangt geen doktersadvies.* 

Geef een reactie

%d bloggers liken dit: